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#4471 Re: Der WII-Copter ( Selbstbau-Projekt )

Verfasst: 12.04.2011 00:24:30
von Jingej
das dezente schwarz kann ich mir nicht leisten, gfk platten warn einiges billiger als cfk (und ja da hätt ich auch noc gewicht gespart) :)

#4472 Re: Der WII-Copter ( Selbstbau-Projekt )

Verfasst: 12.04.2011 00:25:32
von Crizz
Fliegst du den mit 3s Lipo ?

Falls ja wäre evtl. 4s Fepo oder 4s Lipo ne Alternative, könnte gut sein das du dann mit dem Wirkungsgrad besser hinkommst

Und Mattschwarz könnte man auch lackieren - nen guten Etch-Primer vorher drauf, dann sollte das auch dauerhaft halten ;)

#4473 Re: Der WII-Copter ( Selbstbau-Projekt )

Verfasst: 12.04.2011 00:27:06
von Jingej
3S Lipo

ja, lackieren wär' ne möchleinkeit, aber das wiegt ja auch wieder :)

#4474 Re: Der WII-Copter ( Selbstbau-Projekt )

Verfasst: 12.04.2011 00:28:16
von tracer
Jingej hat geschrieben:ch habe extra die roxxy motoren gekauft, aber unwuchtig sind die genauso wie die billigen aus HK
Was meinste denn, wo die her kommen?

#4475 Re: Der WII-Copter ( Selbstbau-Projekt )

Verfasst: 12.04.2011 00:30:36
von Jingej
naja, nächstes mal eben wieder die billigen - wie's wuchten prima geht weiß ich ja jetzt, das nunchuk hilft dabei ungemein

#4476 Re: Der WII-Copter ( Selbstbau-Projekt )

Verfasst: 12.04.2011 02:27:35
von r0sewhite
Jingej hat geschrieben: aber, was mir unangenehm auffällt, - ich habe extra die roxxy motoren gekauft, aber unwuchtig sind die genauso wie die billigen aus HK :(

Gruß
Jin'
Ich hab jetzt ein Quad mit billigen Emax und eins mit Roxxy Motoren. Da liegen Welten dazwischen. Die Emax kann man As they come einfach in die Tonne treten. Die Dinger heulen lauter als die Props brummen. Dagegen sind die Roxxy eine echte Wohltat. Leise, laufruhig und um Klassen besser gelagert. Mit den Kabelstärken hat man es zwar "geringfügig übertrieben", doch besser zu stark als zu schwach.

Die Roxxy kommen zwar nicht an die Scorpion in meinem Tricopter ran, doch wenn man mal die Preise zugrunde legt, liegen die Roxxy genau da, wo sie hingehören: Zwischen den Emax und den Scorpion, aber deutlich dichter an den Scorpion. Mein persönliches Fazit: Einmal Billigmotoren gekauft, nie wieder. Für die paar Euro kaufe ich meinem Sohn lieber nen fetten Eisbecher. Da macht das Geld glücklicher.

Wenn Du glaubst, es geht nicht schlechter, irrst Du. Es geht sogar noch viel schlechter. :wink:

#4477 Re: Der WII-Copter ( Selbstbau-Projekt )

Verfasst: 12.04.2011 06:12:20
von Schachti
wenn die Scorpion mal lieferbar wären ;)

#4478 Re: Der WII-Copter ( Selbstbau-Projekt )

Verfasst: 12.04.2011 07:26:29
von frankyfly
Jingej hat geschrieben:das dezente schwarz kann ich mir nicht leisten, gfk platten warn einiges billiger als cfk
wie ich aus verlässlicher quelle Weiß, gibt es auch schwarz gefärbtes GFK :wink:

#4479 Re: Der WII-Copter ( Selbstbau-Projekt )

Verfasst: 12.04.2011 09:24:30
von x4FF3
Mit den Motoren ist das ein zweischneidiges Schwert. Jedenfalls aus meiner Sicht. Da ich es geschafft hab mein Quad (wahrscheinlich :cry:) unauffindbar im Feld zu versenken, finde ich es sinnvoller auf billige Komponenten zu setzen, als sich Motoren für ~ 25+ € zu kaufen. Denn ich ärgere mich jetzt eher über meinen verlorenen Empfänger und das Board, als über die Motoren und Regler ;). Weil geflogen ist mein Quad echt super. Kein Aufschaukeln beim Fallen, super geschwoben und das mit "billig" China-Motoren. Der Unterschied bei Hacker- zu Keda/KDA-Motoren ist aus meiner Sicht, das Hacker höhere Aussortierrate hat als die Keda/KDA und sich wahrscheinlich der Arbeiter bei Hacker-Motoren sich 30% mehr Zeit nimmt um den Motor zusammenzubauen.

Ach ja, darf man im Zählthread Quads rausstreichen? :D

#4480 Re: Der WII-Copter ( Selbstbau-Projekt )

Verfasst: 12.04.2011 09:27:10
von tracer
x4FF3 hat geschrieben:Da ich es geschafft hab mein Quad (wahrscheinlich ) unauffindbar im Feld zu versenken,
OH :-(
x4FF3 hat geschrieben:Ach ja, darf man im Zählthread Quads rausstreichen?
Ich würde ihn einfach durchstreichen sonst müsste man wieder neu nummerieren.

Oder jemand macht sich die Mühe, und macht ne richtige Liste draus.

#4481 Re: Der WII-Copter ( Selbstbau-Projekt )

Verfasst: 12.04.2011 09:42:24
von x4FF3
Ja so ist das leider, wenn man 8 Jahre nicht fliegt, dann meint etwas Hubschrauber-ähnliches zu fliegen, wenn man davor nur Fläche geflogen ist. Und sich auch noch von einem vorbeirennenden Hund ablenken lässt und danach nicht mehr erkennt wie das Quad in der Luft lag, es dann ins Messer dreht...


Hab es brav gestrichen :)

#4482 Re: Der WII-Copter ( Selbstbau-Projekt )

Verfasst: 12.04.2011 10:19:20
von Sundog
x4FF3 hat geschrieben:Hab es brav gestrichen :)
#da du ihn ja bestimmt wieder baust, musst du dann nur das gestrichene wieder weg machen :mrgreen:

#4483 Re: Der WII-Copter ( Selbstbau-Projekt )

Verfasst: 12.04.2011 10:21:48
von -Didi-
Ich würde den überhaupt nicht streichen, da es anderen auch hilft, wenn man sehen kann, welche Komponenten verwendet wurden.
Ansonsten müsste man auch die streichen, die nur im Regal rumstehen und nie geflogen werden. :P

#4484 Re: Der WII-Copter ( Selbstbau-Projekt )

Verfasst: 12.04.2011 10:24:09
von nenno
Good news everyone!!! Die 1.7 FINAL ist raus...
Differences with the last 1.preter7

MAIN SOFT: gyro sensitivity corrected on L3G4200D

MAIN SOFT: thanks to ziss_dm, nunchuk alone integration (incompatible with WMP and seen as a standalone I2C ACC)

MAIN SOFT: bug correction with tricopter for MEGA boards #define DIGITAL_SERVO_TRI_HIGH -> 1<<4

MAIN SOFT: bug correction the mag indication was reversed

MAIN SOFT: small bug correction in angle calculation (conversion rad->1/10 deg)

GUI: thanks to Eberhard, better display of serial ports on Mac OS X and Linux

MAIN SOFT: added a small delay after ITG3200 init to have a better calibration

MAIN SOFT: possible fail-safe deactivation via #define

MAIN SOFT: thanks to zara,
vbat code simplification + low pass filter.
vbat activation via #define.
coupling alarm with status LED

MAIN SOFT: reduce the PPM sum recognition delay between 2 sequences (5ms->3ms). (might be the source of frsky PPM sum
problem)


And to summarize, all differences between 1.6 and 1.7:
there was really a huge work on this evolution

ALL: BARO is more precise, but still not perfect (1m to 2m amplitude). Note it's a code issue, not a baro component issue.

ALL: RC channels AUX2, CAM1 CAM2 added. only relevant for PPM SUM stream or MEGA boards.

On the 328p with a standard receiver, only the first 5 channels are recognized.
CAM1 and CAM2 controls are not yet implemented.

ALL: AUX1 and AUX2 switches are fully customizable via a 3 state position.

We can activate/deactivate individually level mode (ACC), baro or compass (mag).
It's a generic approach which lets other possibilities to control things in the future.
With this principle, it's possible to activate permanently the options you want even if you have only 4 channels
(replace the FORCE LEVEL option)

ALL: CAM triger option:

a servo can be connected on digital pin A2 (pro mini) to activate the trigger of a camera
the option can be activated or deactivated via the button configuration panel AUX1/AUX2
#define CAM_SERVO_HIGH 2000 // the position of HIGH state servo
#define CAM_SERVO_LOW 1020 // the position of LOW state servo
#define CAM_TIME_HIGH 1000 // the duration of HIGH state servo expressed in ms
#define CAM_TIME_LOW 1000 // the duration of LOW state servo expressed in ms
the PIN on arduino mega is also A2, but this is not the final PIN mapping

ALL CAM stab (servo tilt) button option:

the servo tilt option can be activated or deactivated via the button configuration panel AUX1/AUX2

ALL: BI COPTER is now a avatar style implementation.

on a pro mini: 9 motor left, 10 motor right, 11 servo left, 3 servo right
on mega: 3 motor left, 5 motor right, 6 servo left, 2 servo right

ALL: addition of Y4 (not tested)

on a pro mini: motors 9,10,11,3
on mega: motors 3,5,6,2
REAR1 , FRONT R , REAR2 , FRONT L

ALL: addition of HEX6X (not tested)

on a pro mini: motors 9,10,11,3,6,5
on mega: motors 3,5,6,2,7,8
REAR_R , FRONT_R , REAR_L , FRONT_L , RIGHT , LEFT

ALL: new level mode

The level mode is completely redesigned with a coherent independent trim
There a now a PI control loop for level mode based on angle estimation.
The old auto level strength value was a sort of P only control loop.
With the new code, the I term allows to refine the remaining angular error for a better angle positioning accuracy.
With an RC rate = 1, the angle at full stick is around 45deg => a flip should never happen in this mode.

MAIN SOFT: software trim for stable mode

It is now possible to adjust the trim of the level mode to match the same TX trim used for the acro mode.
1) disarm the motors
2) full throttle (must be >1900)
3) full PITCH forward/backward and full ROLL left/right (2 axis possibilities) will trim the level mode according to
the neutral angle you want to change. The status LED will blink to confirm each ticks.

MAIN SOFT: new calibration procedure

The ACC calibration differs now from the gyro calibration.
gyro calibration: it's still done at each power on. It's also possible manually as before: min throttle+full pitch
backward+full yaw left.
acc calibration: motor disarmed, full throttle up, full pitch backward+full yaw left.

MAIN SOFT: it was in 1.6 but not mentioned. it's possible to arm/disarm motors

either via min throttle + full yaw stick or full roll stick.

MAIN SOFT: anti yaw jump modification for multi with 4 motors or more

MAIN SOFT: servo range for tricopter

#define TRI_YAW_CONSTRAINT_MIN 1020
#define TRI_YAW_CONSTRAINT_MAX 2000

MAIN SOFT: thanks to Ciskje, integration of L3G4200D gyro (this Gyro is present in PIPO ISU)

MAIN SOFT: HMC5883 compass integration

MAIN SOFT: compass lock now works

the option can be activated or deactivated via the button configuration panel AUX1/AUX2
the lock is activated 1s after the stick release
the lock is maintained only if the YAW stick in centred +/- 50
In some case, especially with the 5883, the mag must be calibrated otherwise, the direction is not good.
The calibration procedure is not yet implemented.

MAIN SOFT: there was a bug on servo tilt (it came back to zero at around 45deg due to a variable overflow)

MAIN SOFT: thanks to Syberian, a bug was corrected to prevent ACC correction just before hovering.

It could explain some odd flips when using autolevel at the beginning

MAIN SOFT: thanks to ziss_dm, a bug was corrected about the ITG3200: there was a variable

overflow which occured only for high PITCH variation.

MAIN SOFT: thanks to mis_b (MIS), integration of failsafe code.

Failsafe detect absence of RC pulse on THROTTLE channel (standard PPM receiver)
If the pulse is OFF the failsafe procedure is initiated.

After configurable FAILSAVE_DELAY time of pulse absence,
the level mode is switched to ON (if ACC or nunchuk is available),
PITCH, ROLL and YAW is centered and THROTTLE is set to FAILSAVE_THROTTLE value.
This value is dependent from your configuration, AUW and some other params.

Next, afrer configurable FAILSAVE_OFF_DELAY time,
the copter is disarmed, and motors are stopped.
If RC pulse coming back before reached FAILSAVE_OFF_DELAY time,
after the small quard time the RC control is returned to normal.

The fail-safe can be deactivated via #define

MAIN SOFT: thanks to ziss_dm, nunchuk alone integration (incompatible with WMP and seen as a standalone I2C ACC)

MAIN SOFT: bug correction the mag indication was reversed

MAIN SOFT: small bug correction in angle calculation (conversion rad->1/10 deg)

MAIN SOFT: added a small delay after ITG3200 init to have a better calibration

MAIN SOFT: thanks to zara,

vbat code simplification + low pass filter.
vbat activation via #define.
coupling alarm with status LED

MAIN SOFT: reduce the PPM sum recognition delay between 2 sequences (5ms->3ms).

might be the source of frsky PPM sum problem

GUI: 3D copter attitude visualization

GUI: ACC calibration. there is now a calibrate button to calibrate the ACC directly from the GUI

(it resets the soft trim)

GUI: thanks to Eberhard, better display of serial ports on Mac OS X and Linux

GUI: the memory leak bug GUI is corrected

GUI and LCD: D is now positive (to avoid confusion in explanations)

LCD: all parameters are now customizable via the LCD thanks to the work initiated by Shirka.

This first one is still P for both ROLL&PITCH as it is the most used.

LCD: implementation of TextStar LCD tanks to Hamburger & gtrick90 code

OSD: implementation of MIS code thanks to Rurek

thanks to Rurek and mis_b, optimisation of OSD code Serial write is driven by a switchable interrupt,
minimising delay to transmit data

SITE: http://www.multiwii.com was updated accordingly.

SPECIAL NOTE ABOUT THE PULL-UPS:
- they are now enable by default
- WARNING if you use I2C devices that don't support 5V.

- If you use a WMP alone: enable it in soft
- If you use a WMP + NK : enable it in soft
- If you use a WMP + BMP020 (5V friendly thanks to its LLC): enable it in soft
- If you use a WMP + (LLC + I2C devices): enable it in soft
- If you use a WMP + direct I2C bus connection I2C devices (not 5V friendly): disable it in soft and use external
pull-ups on 3.3V. note that most breakout boards are built with pullups already available.

#4485 Re: Der WII-Copter ( Selbstbau-Projekt )

Verfasst: 12.04.2011 10:36:38
von x4FF3
Dann entstreiche ich ihn wieder ;) und schreibe nur *LOST* dahinter :)

Aber diesmal bekommt er andere Komponenten. Ist ja alles ausverkauft...keine KDA oder Turnigy (welche ich in #4458 geposted habe). Somit FC2822.